|
DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Ukrainian professional education >
2017(2) >
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/8960
|
Назва: | Pedagogical model of informative competence of future socio-cultural managers |
Автори: | Kravchenko, L. Yaremaka, N. Кравченко, Л.М. |
Ключові слова: | pedagogical model managers of socio-cultural activity information competence communication technologies information technologies педагогічна модель менеджери соціокультурної діяльності інформаційна компетентність інформаційно-комунікаційні технології |
Дата публікації: | 2017 |
Видавець: | Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка |
Короткий огляд (реферат): | У статті в руслі потреб сучасного суспільства в конкурентоспроможних фахівцях для сфери культури розкрито можливості компетентістного підходу щодо забезпечення якості підготовки таких фахівців. Під менеджментом соціокультурної діяльності розглянуто одну з порівняно нових спеціальностей, яка забезпечує поєднання соціального, культурологічного та педагогічного аспектів професії й відображує сферу відповідної професійної діяльності особистості, що реалізується у просторі свободи й невимушеного вибору кожною людиною шляхів забезпечення своїх потреб та інтересів. Запропоновано педагогічну модель, яка дозволяє цілісно уявити процес формування інформаційної компетентності майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності, визначити його структуру, ієрархію компонентів, їхні взаємозв’язки і взаємодію всередині системи та із зовнішнім середовищем, урахувати необхідні освітні явища та процедури й спрогнозувати соціально та індивідуально значущі результати професійної підготовки фахівців цієї галузі. In the article, the authors reveal the needs of modern society in the competitive specialists for the sphere of culture, the possibilities of the competent approach to ensuring the quality of training of such specialists. The managerial context of the implementation of the model of information competence formation took into account all the considered relationships and outlined the management parameters of the educational process in relation to the organization and implementation of the mechanisms of interaction and performance of production responsibilities by the subjects of training, ensuring the operational control of the results in relation to the following main functions: substantive content, ensured the formation of information competence in the course of mastering the planned socio-cultural program and related disciplines, whose content meet modern demands of social and cultural activities; informational and technological, which required the availability of educational information resources (educational and methodological complexes of cultural, pedagogical, leisure and administrative disciplines, library and methodological foundations, multimedia equipment, computer programs, electronic textbooks, etc.); professionally-communicative, which determined the requirements for the selection of competent teachers who are able to implement the stated goals of professional training of a future specialist in the organization of highly professional pedagogical communication; administrative method that enabled the effective implementation of modern information and communication technology teaching (method of mastermind (or mental maps), case method, project method, Delphi method, multimedia technology, Smart board technology, Internet technology, virtual technology, etc.) Implementation of this model in the practice of preparing future managers of socio-cultural activities in the educational process of the Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University and a number of other universities of Ukraine allowed to investigate the state of formation of the investigated competence of future specialists, to measure it in a criterion and level, and to represent recommendations regarding the improvement of the specified segment of vocational training.
The content and structure of the process of forming the informational competence of future managers of the leisure industry during the course of training was further developed. Interrelation between levels of general professional and informational competence of future managers of the leisure industry is revealed.The practical significance of the results of the study is contained in the development and implementation of the pedagogical process of higher educational institutions: organizational and methodological support for the formation of information competence of future managers of the leisure industry (curriculum of specialty 6.020101 «Manager of leisure industry, recreational resources and technologies», educational and work programs of disciplines «Technologies cultural and leisure activities», «Management and marketing in the field of culture», «Management of the leisure industry», «Management Information Technologies and a special course on the choice of students», «Information Technologies in the Leisure Industry». The materials can be used for the creation of textbooks, manuals, the development of training courses in the management of the leisure industry, cultural disciplines, cultural and leisure activities, in the process of advanced training teachers of artistic culture in institutions of postgraduate pedagogical education.
The proposed pedagogical model allows integraing the process of formation of informational competence of future managers of socio-cultural activities, to determine its structure, hierarchy of components, their interconnection and interaction within the system and the environment, to take into account the necessary educational phenomena and procedures and to predict the results. |
Опис: | Kravchenko L.M. Pedagogical model of informative competence of future socio-cultural managers / L. M. Kravchenko, N. S. Yaremaka // Ukrainian professional education = Українська професійна освіта : науковий журнал / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. – Полтава, 2017. – Вип. 2. – С. 56-63. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/8960 |
Розташовується у зібраннях: | 2017(2)
|
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.
|