DSpace
 

DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Філософські обрії >
2017(38) >

Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/8980

Назва: Філософське підґрунтя роману Гаррієт Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома» та його втілення в кінематографі ХХ століття
Автори: Цебрій, І.В.
Ключові слова: Гаррієт Бічер-Стоу
рабство
філософське підґрунтя
суспільна криза
кінематограф
авторський задум
режисерське бачення
Дата публікації: 2017
Короткий огляд (реферат): У статті здійснено аналіз роману Гаррієт Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома» та виявлено його філософське підґрунтя ‒ заперечення можливості будь-яких форм рабської експлуатації людини людиною, розкрито головні образи роману в первинному авторському задумі. На основі порівняльної характеристики кіноверсій твору Гаррієт Бічер-Стоу доведено невідповідність режисерського бачення авторській концепції, основній ідеї роману та трактовці головних образів у європейському та американському кінематографі.
The article analyzes Harriet Beecher-Stow’s novel “Uncle Tom’s Cabin” and reveals his philosophical basis ‒ the denial of the possibility of any form of human exploitation of the slave, reveals the main images of the novel in the original author’s conception. Based on the comparative characteristics of the cinematic version of the work of Harriet Beicer-Stow, the discrepancy of the director’s vision of the author’s concept, the main idea of the novel and the interpretation of the main images in European and American cinema has been proved. The study of the philosophical basis of the novel Harriet Beicher Stow’s Uncle Tom’s Cabin is an identical with the study of the ethical and moral foundations of the American society of the South on the eve of the Civil War in the United States. This book today serves as an “alphabet” in understanding the relationship between the various states of the slave society and the causes of maturation of the acute crisis in it in the beginning of the second half of the nineteenth century. Тo date, in the art of cinema unfortunately not yet found worthy reading the immortal work of Harriet Beecher-Stow “Uncle Tom’s Cabin”. The director’s vision of the novel (without rejecting positive moments) gave a more subjective picture of those events, distorting certain images and parts of the novel. Given that in our world there is still a veiled form of illegal slavery, this problem can not lose its relevance and requires new creative searches, full reflection of the paintings of American life of the past century. In conclusion, I want to express the hope that the novel Harriet Beecher-Stowe will still find a worthy director, who will bring his view to the viewer and translate the author’s images of the novel into the cinema.
Опис: Цебрій І. В. Філософське підґрунтя роману Гаррієт Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома» та його втілення в кінематографі ХХ століття / І. В. Цебрій // Філософські обрії : Наук.-теорет. журн. / Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди HAH України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. – Вип. 38. – С. 89-97.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/8980
Розташовується у зібраннях:2017(38)

Файли цього матеріалу:

Файл Опис РозмірФормат
11.pdf240,62 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити
Перегляд статистики

Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

 

Valid XHTML 1.0! Програмне забезпечення DSpace Авторські права © 2002-2005 Массачусетський технологічний інститут та Х’юлет Пакард - Зворотний зв’язок