DSpace
 

DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Філософські обрії >
2016(35) >

Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/6511

Назва: Ноогуманистическое мировоззрение: философское обоснование сущностных характеристик
Автори: Шиндаулова, Р.Б.
Ключові слова: ноогуманістічний світогляд
ноосфера
ноогуманізм
екологоцентрований світогляд
коеволюція
Дата публікації: 2016
Видавець: Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка
Короткий огляд (реферат): На основі порівняльного аналізу ноогуманістичного світогляду з близькими йому типами різних світоглядів (ноосферного, природничо-наукового, гуманістичного) визначено його специфічні сутнісні ознаки. У результаті автор визначає ноогуманістичний світогляд як інтегральне поняття, що розглядається у вигляді тенденції синтезу своїх складових: екологоорієнтованої, ноосферної, гуманістичної, природничої. Доведено, що ноогуманістічний світогляд − це інтелектуальне, емоційно-ціннісне засвоєння ноогуманістичних знань, переконань, навичок, принципів, що виражаються в систематизованому і цілісному світогляді, еволюціонує і зберігає концептуальний ноогуманістично-орієнтований остов, що впливає на модель поведінки індивіда.
This article analyzes the phenomenon of noohumanistic worldview, formulates its essential characteristics and estimates the potential of this worldview concept as a strategy in the context of the challenges which formulates the modern civilization. The central core of the “noohumanistic worldview” is the concept of “noohumanism”. The integral concept of “noohumanism” consists of the noospheric and humanistic components. The following features of noohumanizm were defined: civilization, globalization, systemic, worldview, personality-oriented, social-activity, axiological ones. They allow author to identify the main focus of one’s teaching projection, i.e., noohumanistic pedagogy as a productive new direction at modern education. The noospheric component of noohumanism also includes the scientific theories, such as quantum physics, which gives one’s own interpretation of reality which corresponds to this provision of the consciousness role. The natural science component of the noospheric component also includes some aspects of the hypothesis of the physical vacuum theory, other than those of quantum physics. The noohumanistic worldview is close to the ideas of critical humanism and humanistic universalism that focus on self-critical and responsible attitude of man to the universe and announcing the last one’s highest value. It is close to the classical humanistic worldview due to the focus on the achievement of values with their personal and social nature (the ideal of all-round harmonious development of personality), which includes natural conformity included into the educational fi eld as a leading semantic component, self-knowledge and continuous self-education. The noohumanistic worldview is close to ecology-centered worldview in common installation on harmonious relations in the system “man-society-nature” based on the principle of co-evolution. The difference between them is that noohumanistic worldview along with ecology-centered component contains the noospheric, humanistic, natural science ones. Noospheric component underlines the psychological aspect: the noosphere is treated as a global universal psychological fi eld, the main message is sent to the general idea − world-formed value of consciousness. On the basis of comparative analysis noohumnistic worldview with the close types of worldviews (noospherical, the natural sciences, humanistic ones) author determined its specific intrinsic attributes. As a result, the author defines noohumnistic worldview as an integral concept considered as a synthesis of trends in its components: ecology-centered, noospherical, humanistic, natural science. It was proved that noohumnistic worldview is mental, emotional and valued noohumnistic assimilation of knowledge, beliefs, skills, principles, expressed in a systematic and holistic outlook, which is an evolving concept of noohumanism-based skeleton, affecting an individual’s pattern of behavior.
Опис: Шиндаулова Р. Б. Ноогуманистическое мировоззрение: философское обоснование сущностных характеристик / Р. Б. Шиндаулова // Філософські обрії. – 2016. – № 35. – С. 140–149.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/6511
Розташовується у зібраннях:2016(35)

Файли цього матеріалу:

Файл Опис РозмірФормат
Shindaulova.pdf354,09 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити
Перегляд статистики

Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

 

Valid XHTML 1.0! Програмне забезпечення DSpace Авторські права © 2002-2005 Массачусетський технологічний інститут та Х’юлет Пакард - Зворотний зв’язок