|
DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Філософські обрії >
2016(35) >
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/6504
|
Назва: | Мода як предмет соціально-філософського аналізу: евристичний потенціал |
Автори: | Скалацька, О.В. |
Ключові слова: | мода соціальна диференціація соціальна філософія індивід теорії моди |
Дата публікації: | 2016 |
Видавець: | Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка |
Короткий огляд (реферат): | Мета статті полягає у розгляді евристичного потенціалу соціально-філософського аналізу моди. Підкреслюється міждисциплінарний характер моди як об’єкту наукового дослідження.
Аналізуються теоретичні підходи, класифікації до визначення та генезису моди. Акцентується увага на тому, що сучасні соціальні умови створюють певний простір, що сприяє виникненню прагнення у індивіда до моди. Обґрунтовано, що мода постає у формі
знака, що кодує соціальне становище індивіда за допомогою його візуального сприйняття. Простежується суб’єктивний аспект феномена моди у формі творчості дизайнерів, окремих індивідів.
Демонструються можливості створення інтегрованої концепції моди за допомогою соціальної філософії, що дозволить відновити
науковий статус даного питання і розкрити його нові перспективи дослідження. The purpose of the article is the explication of fashion as a subject of socialphilosophical analysis. The thought of modern scientists (G. Lipovetsky, L. Svendsen, A. B. Hoffman, K. Mikhalev, M.A. Kiloshenko) according to the lack of longterm scientific review of fashion is traced, that is connected with its definition exclusively
as part of everyday life of the individual. Iinterdisciplinary fashion as an object of scientific study (sociology, psychology, history of costume, and others) is emphasized. Theoretical approaches and classification of the definition and genesis of fashion (autocratic, socio-cultural, socio-economic theory, semiotic concept, and
others) are analyzed. It is proved that the theoretical concept of fashion is inextricably linked to social processes in society, which led to the dominance of the concept of social differentiation in the genesis of fashion. It is emphasized that some concepts are not only theoretical approaches to the explanation of the essence of fashion and also reveal its characteristics, regardless of its specific, historical and social
periods. The attention is made that the current social conditions create a space that contributes to the desire of the individual to fashion not only as consumer but also as a mechanism to create own attractive image. It is proved that fashion is presented in the form of a sign which encodes the social situation of the individual through his visual perception. Subjective aspect of the phenomenon of fashion in the form of creation of designers and individuals is traced. Within the social philosophy at the individual level the consideration of new aspects is possible: identification (staging), fulfilment (creating of the image), interaction with representatives of various religious and cultural groups, the consumption of material production, and others.
At the under individual level it is possible to determine the mechanism of the genesis and subsequent existence, transformations of the phenomenon of fashion, based on social processes. The possibilities of creating an integrated fashion using the concept of social philosophy are demonstrated; it will restore the scientific status of the matter and reveal its new research prospects. |
Опис: | Скалацька О. В. Мода як предмет соціально-філософського аналізу: евристичний потенціал / О. В. Скалацька // Філософські обрії. – 2016. – № 35. – С. 80–88. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/6504 |
Розташовується у зібраннях: | 2016(35)
|
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.
|