DSpace
 

DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Філософські обрії >
2023(46) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21408

Название: Проблемне поле етики освіти
Авторы: Головіна, Н.І.
Ключевые слова: етика
прикладна етика
етика освіти
моральні цінності
освітня парадигма
Issue Date: 2023
Краткий осмотр (реферат): У статті розглянуто етику освіти як порівняно новий різновид прикладної етики, орієнтований на виявлення конкретних суперечливих ситуацій, що виникають в освітньому процесі, аналіз і розгляд їх як дилем морального вибору. Показано, що як будь-яка прикладна етика, етика освіти актуальна, оскільки є породженням неоднозначності та новизни з погляду моралі її сучасних проблем. Вона аналізує інститут освіти, інституційну практику, виявляючи особливі проблеми феномену освіти в сучасному соціокультурному просторі. Названо конкретні дилеми, викликані конфліктом цінностей, що вимагають відповідних способів морального регулювання. Обґрунтовано, що етичний аналіз не просто виявляє моральні дилеми освітнього процесу, а навіть будує алгоритм виходу з цих складних ситуацій. Виокремлено і проаналізовано моральний аспект ціннісної парадигми освітньої діяльності, що формується сьогодні, та рівні ціннісної спрямованості освітнього процесу. Відмічене, що проблеми впровадження сучасної парадигми освіти в Україні окрім чинників цивілізаційного рівня, обумовлюються національними особливостями реформування освітянської системи в контексті незрілості демократії та ринкової економіки. У підсумку наголошено на необхідності розвитку в нашій країні прикладної етики освіти як системи теоретичних досліджень і практичних процедур визначення чітких ціннісних підстав для формування нової освітньої парадигми, адекватної сучасним моральним викликам. Підкреслено, що працювати в галузі етики освіти повинні фахівці, які мають етичну підготовку.
The article considers the ethics of education as a relatively new type of applied ethics. It is focused on identifying specific contradictory situations that arise in the educational process, analyzing and considering them as dilemmas of moral choice. It is shown that, like any applied ethics, the ethics of education is relevant because it is a product of ambiguity and novelty from the point of view of the morality of its modern problems. The author analyzes the institute of education, institutional practice, reveals special problems of the phenomenon of education in the modern socio-cultural space. The specific dilemmas generated by the conflict of values, which require appropriate methods of moral regulation, are named. It is substantiated that ethical analysis not only reveals the moral dilemmas of the educational process, but even builds an algorithm for getting out of these difficult situations. The moral aspect of the value paradigm of educational activity, which is being formed today, the level of value orientation of the educational process is highlighted and analyzed. It is noted that the problems of implementing the modern paradigm of education in Ukraine, in addition to civilizational factors, are determined by the national features of reforming the educational system in the context of the immaturity of democracy and the market economy. In conclusion, it is emphasized the need to develop applied ethics of education in our country as a system of theoretical research and practical procedures for determining clear value bases for the formation of a new educational paradigm adequate to modern moral challenges. It is emphasized that specialists with ethical training should work in the field of education ethics.
Описание: Головіна Н. І. Проблемне поле етики освіти. Філософські обрії : наук.-теорет. журн. / Ін-т філософії імені Г. С. Сково-роди HAH України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Київ; Пол-тава, 2023. Вип. 46. С. 108-119.
URI: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21408
Appears in Collections:2023(46)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Golovina.pdf280,37 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback