DSpace
 

DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Філософські обрії >
2023(46) >

Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21407

Назва: Гегелівський аналіз концепції деїзму у філософії Вольтера
Автори: Шейко, С.В.
Ільченко, А.М.
Ключові слова: Гегель
французьке Просвітництво
Вольтер
філософія
деїзм
онтологія
гносеологія
емпіричне
раціональне
соціальна філософія
закономірність
історичний процес
філософія історії
Дата публікації: 2023
Короткий огляд (реферат): У статті здійснюється виклад гегелівського аналізу концепції деїзму у філософії Вольтера. Розкривається проблема відношення істин розуму до релігійного одкровення віри, що становить початок формування філософії деїзму у французькому Просвітництві XVIII ст. Критично осмислюються онтологічна та гносеологічна основа світогляду Вольтера в його історико- філософських пошуках. Німецький філософ доводить абстрактний характер деїстичного принципу у філософії як результат впливу однобічностей емпіризму та раціоналізму. Це стосується аналізу соціального пізнання та трактування свободи волі людини. Французи у свої філософських побудовах, зауважував Гегель, виходили з принципу всезагальності та втілення поняття «дотепності», а німці – опиралися на можливості розуму. Деїстичні тенденції світогляду Вольтера пронизують основи його теоретичної та практичної філософії, зокрема існування людини, моральності та свободи волі.
The article presents the Hegelian analysis of the concept of deism in Voltaire’s philosophy. The problem of the relationship between the truths of the mind and the religious revelation of faith is revealed, which is the beginning of the formation of the philosophy of deism in the French Enlightenment of the 18th century. The ontological and epistemological basis of Voltaire’s worldview in his historical- philosophical searches are critically analyzed. The German philosopher proves the abstract nature of the deistic principle in philosophy as a result of the influence of the one-sidedness of empiricism and rationalism. This concerns the analysis of social cognition and the interpretation of human free will. The French in their philosophical constructions, Hegel noted, proceeded from the principle of universality and the embodiment of the concept of “wit”, while the Germans relied on the possibilities of the mind. The deistic tendencies of Voltaire’s worldview permeate the foundations of his theoretical and practical philosophy, including human existence, morality, and free will.
Опис: Шейко С. В., Ільченко А. М. Гегелівський аналіз концепції деїзму у філософії Вольтера. Філософські обрії : наук.-теорет. журн. / Ін-т філософії імені Г. С. Сково-роди HAH України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Київ; Пол-тава, 2023. Вип. 46. С. 90-107.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21407
Розташовується у зібраннях:2023(46)

Файли цього матеріалу:

Файл Опис РозмірФормат
Sheiko.pdf317,74 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити
Перегляд статистики

Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

 

Valid XHTML 1.0! Програмне забезпечення DSpace Авторські права © 2002-2005 Массачусетський технологічний інститут та Х’юлет Пакард - Зворотний зв’язок