|
DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Ukrainian professional education >
2022(12) >
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21145
|
Назва: | Проблема формування і розвитку ключових компетентностей особистості у процесі фахової освіти |
Автори: | Кравченко, Л.М. Крупіна, Л.В. Шевченко, Р. |
Ключові слова: | професійна освіта компетентнісний підхід майбутній фахівець ключові компетентності загальнокультурна компетентність соціальна компетентність соціокультурне середовище |
Дата публікації: | 2022 |
Короткий огляд (реферат): | У дослідженні актуалізовано потребу переходу вітчизняної теорії і практики
професійної освіти на методологічне забезпечення компетентнісного підходу, яке
уможливлює цілісність різних ланок системи, її відповідність світовим і європейським
стандартам, увиразнює соціальну потребу у висококваліфікованих фахівцях нового типу,
котрі володіють гуманістичним і гуманітарним мисленням, здатністю до саморозвитку
й самореалізації, сформованою професійною культурою та основами комунікацій в
обраній галузі.
До ключових компетентностей фахівців, які розглядаються обов’язковим
результатом кожного етапу професійної освіти в будь-якій галузі та спеціальності,
віднесено: навчально-пізнавальну компетентність (ставлення та розв’язання
пізнавальних задач; продуктивне й репродуктивне пізнання, нестандартність рішень;
самостійність пізнавальної діяльності; отримання знань із різних джерел інформації;
схильність до аналітичної роботи тощо); загальнокультурну компетентність
(здатність орієнтуватися в сучасному соціокультурному просторі; аналіз та оцінка
досягнень етнічної, європейської та світової науки й культури; володіння засобами й
технологіями міжкультурної взаємодії; доцільне застосування мовленнєвих навичок та
норм комунікації; самовиховання, зорієнтоване на систему індивідуальних, національних і
загальнолюдських цінностей; знання й реалізація моделей толерантної поведінки в умовах
соціокультурного розмаїття); соціальну компетентність (знання механізмів
функціонування соціальних інститутів та власного місця в них; проєктування стратегій
свого життя з урахуванням інтересів соціальних груп, котрим слугує обрана професія;
продуктивна співпраця з партнерами по роботі; володіння технологіями конструктивного розв’язання конфліктів); підприємницьку компетентність
(співвіднесення власних економічних інтересів із наявними інтересами й потребами інших
людей; організація праці колективу в умовах ринкових відносин; проєктування й оцінка
планів підприємницької діяльності в галузі); ІКТ-компетентність (прийом, переробка,
видача інформації; перетворення інформації електронними засобами; володіння
масмедійними, мультимедійними технологіями; комп’ютерна грамотність);
комунікативну компетентність (здатність установлювати й підтримувати контакти з
іншими людьми; можливості змінювати глибину і коло спілкування, розуміти й бути
зрозумілим для партнерів у фахових обставинах).
Проведено висновок щодо необхідності формування таких ключових
компетентностей як універсальних для всіх галузей і спеціальностей та визначено
перспективи наукових досліджень для кожного з видів обраних компетентностей зі
з’ясуванням специфіки їх проявів у конкретних предметно-професійних сферах. |
Опис: | Кравченко Л. М., Крупіна Л. В., Шевченко Р. Проблема формування і розвитку ключових компетентностей особистості у процесі фахової освіти // Ukrainian professional education = Українська професійна освіта : Scientificjournal / Poltava V. G. Korolenko Nat. Ped. University. Poltava, 2022. Iss. 12. С. 9-17. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21145 |
Розташовується у зібраннях: | 2022(12)
|
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.
|