|
DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Педагогічні науки >
2022(79) >
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/19857
|
Назва: | Передумови становлення психолого-педагогічних служб для дітей в Україні |
Автори: | Фазан, В.В. Боярська-Хоменко, А. Кузнецова, О. Штефан, Л. |
Ключові слова: | психологічна служба для дітей психологічна служба психолого-педагогічні служби дитина Україна передумови |
Дата публікації: | 2022 |
Короткий огляд (реферат): | У статті проаналізовано передумови становлення психолого-педагогічних служб для дітей в Україні. З’ясовано, що зміст психолого-педагогічної роботи із
різними категоріями дитячого населення проаналізовано в працях Світлани Бикасової,
Олени Караман, Людмили Міщик, Юрія Нагорного, Валентини Оржеховської, Віри Поліщук, Алли Рижанової, Ірини Трубавіної, Сергія Харченка, Людмили Штефан та ін.
Вивчення науково-педагогічних матеріалів приводить до висновку, що створення
дитячих психолого-педагогічних служб в Україні починається з другої половини XIX
століття. Цьому процесу сприяли різноманітні економічні та соціальні чинники. Відкриття дитячих психолого-педагогічних служб в Україні було пов’язане і з працями зарубіжних (П. Барт, А. Дістервег, Д. Дьюї, М. Річмонд та інші) та вітчизняних (П. Каптєрєв,
П. Наторп, В. Преображенський та інші) педагогів.
У процесі наукового пошуку встановлено, що під керівництвом Міністерства
народної освіти була зроблена одна із перших спроб організувати так звані психолого-педагогічні центри, котрі діяли при всіх державних закладах освіти. До передумов
становлення психолого-педагогічних служб для дітей в Україні можна віднести і діяльність батьківських комітетів з якими узгоджувались кандидатури педагогів-вихователів, особливості організації дозвілля дітей – проведення екскурсій, діяльність гуртків,
колективне відвідування театрів та сінематографа й ін. Саме в цей період дітям намагалися прищепити такі цінності, як: особиста свобода та незалежність; ініціативність;
критичне ставлення до проявів соціальної несправедливості; почуття громадянської
відповідальності тощо.
Доведено, що вагомий внесок у справу становлення психолого-педагогічних
служб для дітей у кінці XIX – на початку XX століття зробили й недержавні благодійні об’єднання, котрі займалися філантропічною діяльністю. До передумов створення психолого-педагогічних служб для дітей в Україні варто віднести і започаткування
шкіл для дітей з особливими потребами – глухонімих, сліпих та розумововідсталих, –
і установ для неповнолітніх правопорушників, хліборобських колоній та ремісничих
притулків для морально знівечених юнаків, поширення сирітських і виховних будинків. Засновниками зазначених установ були земства та приватні благодійні товариства
(Товариство трудової допомоги глухонімим, Всеросійське опікунство сліпих та ін.). У
кінці ХІХ століття подібні притулки існували в Харкові, Києві, Одесі, Сімферополі, Чернігові й деяких інших містах України. |
Опис: | Фазан В. В., Боярська-Хоменко А., Кузнецова О., Штефан Л. Передумови становлення психолого-педагогічних служб для дітей в Україні // Педагогічні науки : наук. журн. / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. 2022. Вип. 79. С. 111-115. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/19857 |
Розташовується у зібраннях: | 2022(79)
|
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.
|