|
DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Психологія і особистість >
2022(1) >
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/19180
|
Назва: | Феномен улюбленої іграшки в структурі комунікативної діяльності дошкільників із затримкою психічного розвитку |
Автори: | Омельченко, І.М. Кобильченко, В.В. |
Ключові слова: | феномен улюблена іграшка комунікативна діяльність дошкільники із затримкою психічного розвитку інтеріоризаційна ідентифікація рефлексійна децентрація |
Дата публікації: | 2022 |
Короткий огляд (реферат): | Феномен улюбленої іграшки в структурі комунікативної
діяльності розглянуто в розрізі екзистенційно-онтологічного,
аксіологічного, екзистенційно-смислового вимірів, що відповідають
інтерсуб’єктній парадигмі психологічного пізнання і взаємодії людей.
Теоретичні методи : дедуктивний (аксіоматичний і гіпотетикодедуктивний) – для системного опису досліджуваного явища.
Емпіричні методи: констатувальний експеримент із використанням
бесіди та психодіагностичних методик для вивчення феномену
улюбленої іграшки в структурі комунікативної діяльності
дошкільників із затримкою психічного розвитку. Математичностатистичні методи: якісний і кількісний аналіз емпіричних
показників із використанням непараметричного U-критерія МаннаВітні для встановлення міжгрупових розбіжностей.
На рівні рефлексійного компонента комунікативної діяльності в
структурі інтрасуб’єктної взаємодії з улюбленою іграшкою виявлено,
у третини дітей середнього дошкільного віку, і майже у половини
дітей із ЗПР старшого дошкільного віку переважання особистісних
характеристик, які засвідчують олюднення улюбленої іграшки.
Констатовано, що для дошкільників із ЗПР улюблена іграшка в першу
чергу виступає предметом для гри, але при цьому значна частина інших досліджуваних називали іграшку предметом для спілкування.
Аналізуючи дані методик, можна говорити про явище вбудовування
іграшки в повсякденне життя і картину світу дитини; спільність
внутрішнього світу, а саме наділення іграшки власним внутрішнім
світом дитини; про ідентифікаційні процеси з неживим предметом,
при цьому можна відзначити особливості процесу рефлексійної
децентрації (одні й ті ж інтереси та захоплення, значущі близькі,
іграшка робить те ж саме, що дитина, схожі деталі зовнішнього
світу).
Pезультати дослідження дозволяють говорити про ефект
дзеркального відображення дитини в улюбленій іграшці, що дає
можливість зустрітися з самим собою. Перспективи майбутніх
наукових студій будуть спрямовані на розроблення і апробацію
технології формування інтеріоризаційної ідентифікації і рефлексійної
децентрації з улюбленою іграшкою як партнером інтрасуб’єктної
комунікативної діяльності. |
Опис: | Омельченко І. М., Кобильченко В. В. Феномен улюбленої іграшки в структурі комунікативної діяльності дошкільників із затримкою психічного розвитку // Психологія і особистість : наук. журнал / Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України ; Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. – Київ ; Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2022. – Вип. 1 (21). – С. 115-130. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/19180 |
Розташовується у зібраннях: | 2022(1)
|
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.
|