|
DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Педагогічні науки >
2021(77) >
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/17824
|
Назва: | Методологічні підходи дослідження проблеми розвитку римоірландських традицій у Європейській системі освіти Середньовіччя |
Автори: | Рябокінь, А. |
Ключові слова: | римо-ірландські традиції університет Середньовіччя історико-педагогічний підхід біографічний підхід антропологічний підхід аксіологічний підхід етнофункціональній підхід мікроструктурний підхід цілісний підхід квалітативний (якісний) підхід мультидисциплінарний (трансдисциплінарний) підхід структурно-функціональний підхід герменевтичний підхід культурологічний підхід квадривіум |
Дата публікації: | 2021 |
Короткий огляд (реферат): | У процесі наукового пошуку репрезентовано методологічний інструментарій дослідження розвитку римо-ірландських традицій у європейській системі освіти середньовіччя
в єдності історико-педагогічного, біографічного, антропологічного, аксіологічного, адаптивного, етнофункціонального, мікроструктурного, цілісного, кількісного, квалітативного
(якісного), мультидисциплінарного (трансдисциплінарного), структурно-функціонального,
герменевтичного, культурологічного підходів. Завдяки застосуванню історико-педагогічного підходу визначено, як саме Алкуїн Йоркський передавав досвід ірландських монастирських шкіл в Імперії Карла Великого, а пізніше як П’єр Абеляр використовував досвід
Алкуїна при формуванні паризької навчальної системи. Біографічний підхід дозволив розкрити ментальну модель поведінки конкретного діяча Каролінгського відродження або
професора університету, його внесок у європейську середньовічну культуру. За допомогою
антропологічного підходу з’ясовано нововведення, що вніс в шкільну монастирську систему Алкуїн Йоркський в добу Каролінгського Відродження та осмислити шкільну реформу
в Імперії Карла Великого. Аксіологічний підхід використано в дослідженні епістолярної
спадщини учнів Алкуїна Йоркського, нащадків його вченої шкільної традиції. Застосування
адаптивного підходу дозволило виявити специфіку еволюційних ціннісних орієнтирів у
процесі навчання, поступову переоцінку цінностей, пристосування до динамічно мінливих
умов передачі знань у школах і університетах раннього та класичного Середньовіччя. Використання етнофункціонального підходу уможливило з’ясувати, наскільки учні сприймали навчання уніфікованою латинською мовою і чи не було в них бажання спілкуватися
між собою мовою своєї країни та власних предків. Завдяки застосуванню мікроструктурного підходу були встановлено закономірності сприйняття і запам’ятовування інформації,
виконання складних математичних і логічних операцій у процесі розв’язання того чи іншого математичного завдання, способи механічного відтворення й здатність до логічного
мислення. За допомогою цілісного підходу підтверджено думку попередніх дослідників,
що «каролінгська традиція», основу якої складала римо-ірландська вчена спадщина, стала
«підвалинами» для європейського університету, адже того що залишилося на материковій
Європі після знищення Остготського королівства та арабського завоювання, було недостатньо. Завдяки застосуванню кількісного підходу було з’ясовано доступність і послідовність завдань у викладацькій системі Алкуїна Йоркського та його послідовників, а також
співвідношення між вірою і цінністю знань. Використання квалітативного (якісного) підходу дозволило визначити ті складники, що простежувалися упродовж кількох століть
після епохи Каролінгського ренесансу, зокрема система заохочення й покарання, метод силогізму, визнання складнощів квадривіуму перед тривіумом тощо. Зважаючи на те, що навчально-виховна система Алкуїна Йоркського та його університетських наступників
передбачала розгляду кожного явища за межами будь-якої однієї навчальної дисципліни,
доцільним було використання мультидисциплінарного (трансдисциплінарного) підходу.
Завдяки структурно-функціональному підходу було проаналізовано університетськошкільну систему освіти в усій сукупності її компонентів (мети, змісту, засобів, а також процесу, структури, зв’язків, функцій) та виявлено в ній те, що було спільним і відмінним або
особливим. Герменевтичний підхід дозволив виявити основи римо-ірландської вченої традиції в університетсько-шкільній системі Середньовіччя, допоміг дати їй високу оцінку.
Культурологічний підхід передбачав виявлення умов для самовизначення, самотворення
й самореалізації людини в культурі, освіті, вихованні та «вченій традиції» окресленої епохи. |
Опис: | Рябокінь А. Методологічні підходи дослідження проблеми розвитку римоірландських традицій у Європейській системі освіти Середньовіччя. Педагогічні науки : наук. журн. Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. 2021. Вип. 77. С. 77-82. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/17824 |
Розташовується у зібраннях: | 2021(77)
|
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.
|