DSpace
 

DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Філософські обрії >
2020(44) >

Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/17810

Назва: Фридрих Ницше о «свободных умах»
Автори: Мешков, В.М.
Мєшков, В.М.
Ключові слова: дійсний філософ
«вільний розум»
трансцендентальна людина
Дух благочестя
Дух наживи
Дата публікації: 2020
Короткий огляд (реферат): Великий философ Ф. Ницше всегда был трансцендентальным человеком, подлинным «свободным умом», что предопределило глубину его философской мысли. В последние годы философской деятельности у него начали набирать силу нигилистические умонастроения, что привело к обострению конфликта в его психике. Поэтому не философия воли к власти, а учение о «свободном уме» является главным философским достижением Фридриха Ницше. Если высокоумный Платон создал мыслительный конструкт образцового человека, которого он назвал «подлинным философом», то проникновенный Ницше существенно углубил и расширил о нем представления, раскрыв сложную и противоречивую природу «свободных умов». Если Платон большей частью разрабатывал разумно-добродетельную природу «трансцендентального человека», то Ницше преимущественно изучал возникновение, развитие и жизненное бытие «свободных умов» как творцов новых ценностей. История западноевропейской цивилизации убедительно показывает, что «свободные умы» (философы, ученые, писатели и поэты, художники и композиторы и др.) были локомотивами культурно-исторического процесса. Они были носителями и творцами высших достижений европейского Духа благочестия. Печально, что господство Духа наживы в настоящее время препятствует взращиванию и активной созидательной деятельности творцов высоко духовных произведений, и ментальное пространство западноевропейской цивилизации все более упрощается и деградирует.
One of the main achievements of Nietzsche’s philosophy was the doctrine on creative, highly spiritual personalities – “free spirits”. In contrast to such subjects as “will to power”, “eternal return” developed by the German philosopher in the last years of his philosophical activity, the subject of “free spirits” was comprehensive for him. He started his philosophical life with the book of “The Birth of Tragedy” (“cognizing minds”). Later Nietzsche positioned himself as an immoralist, oppositionist of Plato’s metaphysical philosophy. However, on the issue of true philosophers, their views complement one another. If Plato in the “State” dialogue created a mental construct of exemplary transcendental person, whom he called as a “true philosopher”, then Nietzsche substantially deepened and expanded ideas about it, revealing the complex and contradictory nature of “free spirits”. If Plato developed mostly reasonable and virtuous nature of “transcendental person”, then Nietzsche studied mainly emergence, development and life “free spirits” as creators of new values. “Free spirits” always have to prove their right to exist. Unlike “bound spirits”, they should strive to free themselves from petty relations and relationships in everyday life. In the shape of Zoroaster F. Nietzsche created almost ascetic image of a “free spirit” that “baked by the sun” in the desert, “hungry, strong and lonely” “breaks his heart”. Surviving the “great divide” is a universal law for all “free spirits” discovered by Nietzsche. He embedded the moment of the “birth” of the “free spirit”, initial impulse, which will predetermine his further life path to a great extent. Spiritual loneliness and independence is an indispensable condition for “free spirit” life. The last phase in “free spirit” formation is the realization of its fate as a lonely wanderer, destined and doomed to create new truths, values and ideas. Western European civilization history shows that “free spirits” (philosophers, scientists, writers and poets, artists and composers, etc.) were the motive power of cultural and historical process. They were the bearers and creators of highest achievements of the European Spirit of godlikeness. At present time, domination of commercialism prevents the cultivation and active creative activity of highly spiritual works of creators, and mental space of the Western European civilization is increasingly simplified and degraded.
Опис: Мешков В. М. Фридрих Ницше о «свободных умах». Філософські обрії : Наук.-теорет. журн. / Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди HAH України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Вип. 44. – Київ ; Полтава, 2020. С. 8-32.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/17810
Розташовується у зібраннях:2020(44)

Файли цього матеріалу:

Файл Опис РозмірФормат
Meshkov.pdf397,91 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити
Перегляд статистики

Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

 

Valid XHTML 1.0! Програмне забезпечення DSpace Авторські права © 2002-2005 Массачусетський технологічний інститут та Х’юлет Пакард - Зворотний зв’язок