|
DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Рідний край >
2011(2) >
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/1663
|
Назва: | Вогонь як природне явище і багатоликий символ |
Автори: | Вишневська, Г. Комендант, С. |
Ключові слова: | вогонь свято Купала традиції українського народу Різдво Івана Хрестителя |
Дата публікації: | 2011 |
Видавець: | Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка |
Короткий огляд (реферат): | Вогонь - одна з могутніх природних стихій,
яка володіє життєдайною і водночас величезною нищівною силою. Усі народи вважали
його даром небес, присутністю Божественної
сили у вогні та світлі, сприймали його як істоту, котра живе, вмирає, а потім знову оживає. Поклонялися вогню й наші далекі предки - язичники, які взагалі обожнювали сили природи - тварин, рослини тощо. Один із
послідовників язичницького світобачення
В. Шаян писав, що “уміння розпалити вогонь і
упокорити його силу стало вершиною, досягнутою людиною...” В Україні існувало чимало язичницьких обрядів, пов’язаних із вогнем, і здійснювалися вони на всі язичницькі свята, як-от на Купала (Купайла) 20-21 червня. Християнська церква призначила в цей день свято Різдва Івана Хрестителя. За версією митрополита Іларіона, християнська віра органічно вплелася в життя українців саме завдяки сакральній спорідненості святкових циклів. Таким чином, древній ритуал купальського очищення вогнем і хрещення водою в Предтечі збіглися в часі: вогні церковних свіч у християнських храмах та купальських вогнищ понад водоймами горять одночасно. Розпалювання вогнищ на свято Купала і стрибання через них вважалося обрядом очищення. За повір’ям, купальський вогонь і купальська вода володіють цілющою силою. Купальський вогонь знищує все зле: хвороби, нещастя, злидні; крім того, стрибаючи через багаття, молодь перевіряла себе на міцність у шлюбі. З плином часу віра в магічну силу вогню поступово втрачалась, але сам ритуал святкування зберігся як розважальне дійство, як добра традиція. Таким чином, лексема вогонь є номінацією однієї з наймогутніших природних стихій. Завдяки своїй загадковій сутності вогонь вважався Божественним даром і став складовою частиною давніх, язичницьких і сьогочасних свят і обрядів. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/1663 |
Розташовується у зібраннях: | 2011(2)
|
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.
|