|
DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Філософські обрії >
2019(41) >
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/14019
|
Назва: | Становлення концепції свободи волі людини у філософії історії П. Чаадаєва |
Автори: | Шейко, С.В. Колодій, О.С. |
Ключові слова: | свобода волі необхідність західництво філософія історії синкретизм божественна мудрість духовно-практична діяльність |
Дата публікації: | 2019 |
Короткий огляд (реферат): | У статті проаналізовані особливості становлення концепції свободи волі людини у філософії історії російського мислителя початку ХІХ ст. П. Чаадаєва. Формування духовності та загальних світоглядно-філософських принципів у російській філософії початку ХІХ ст. мали свої особливості та відмінності від західноєвропейської філософії. Раціоналізм та індивідуалізм, як специфічні характеристики західної філософії не задовольняли представників філософської думки в Росії. Домінуючими принципами в російській філософській культурі постають община, соборність, всезагальність, що відображають самобутній характер соціально-політичного розвитку Росії.
Представники російської філософії передбачали, що наступним етапом історичного розвитку людства повинні стати не соціальне відокремлення, а возз’єднання в якісно новій соціальній єдності. П. Чаадаєв першим на початку ХІХ ст. провів складний філософський аналіз специфіки світогляду та історичного розвитку російського народу, сформувавши загальні основи філософії історії.
Проблеми історичного розвитку, моральності та релігії визначають пізнавальний процес і синтетичну взаємозалежність свободи волі людини та необхідності. Свобода волі зумовлена пізнавальними можливостями та духовно-практичною діяльністю, що зближають її із «вищим законом», синкретизмом Божої мудрості. The article deals with the peculiarities of the formation of the concept of freedom of human in the philosophy of history of Russian thinker at the beginning of the nineteenth century P. Chaadayev. Formation of spirituality and general worldview-philosophical principles in Russian philosophy at the beginning of the nineteenth century had their own peculiarities and differences from Western philosophy. Rationalism and individualism, as specific characteristics of Western philosophy did not satisfy the representatives of philosophical thought in Russia.
The dominant principles in philosophical culture are community, catholicity, versatility, reflecting the distinctive character of socio-political development.
Representatives of Russian philosophy assumed that the next stage in the historical development of mankind should not be social separation, but reunification in a qualitatively new social unity. P. Chaadaev was the first in early nineteenth century, who conducted a complex philosophical analysis of the specifics of worldview and historical development of the people, forming the general foundations of the philosophy of history. Problems of historical development, morality, and religion determine the cognitive process and the synthetic interdependence of freedom of the will man’s will and necessity. Freedom of will is determined by cognitive abilities and spiritual and practical activities that bring it closer to «higher law», the syncretism of God’s wisdom. |
Опис: | Шейко С. В. Становлення концепції свободи волі людини у філософії історії П. Чаадаєва / С. В. Шейко, О. С. Колодій // Філософські обрії : Наук.-теорет. журн. / Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди HAH України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. – Вип. 41. – Київ ; Полтава, 2019. – С. 8-18. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/14019 |
Розташовується у зібраннях: | 2019(41)
|
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.
|