DSpace
 

DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Філософські обрії >
2018(39) >

Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/10038

Назва: Цінність історико-філософської спадщини І. Мірчука: академічно-педагогічний аспект
Автори: Білецька, В.В.
Ключові слова: Мірчук І.
цінність
історико-філософська спадщина
значення
світогляд
академічна установа
академічно-педагогічна діяльність
Дата публікації: 2018
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано цінність історико-філософської спадщини І. Мірчука в контексті академічно-педагогічного напрямку діяльності мислителя. Показано, що ключовим вектором усієї творчості філософа була турбота за долю України та визволення її зі стану національно-культурного поневолення з одного боку, а з іншого -намагання представити Україну як рівноправну європейську державу. Доведено, що реалізація академічно-педагогічної у поєднанні із організаційно-популяризаторською діяльністю І. Мірчука була одним із провідних аспектів філософських устремлінь науковця.
The article analyzes the value of the historical and philosophical heritage of I.Mirchuk for the native philosophical thought in the context of the academic and pedagogical direction of the thinker’s activity. The author has shown that the key vector of the entire work of the philosopher was to care for the fate of Ukraine and to liberate it from the state of national-cultural enslavement on the one hand, and on the other hand to represent Ukraine as an equal European state. The paper proves that the realization of academic and pedagogical in conjunction with organizationalsemi-latitudinal activity of I.Mirchuk was one of the leading aspects of the scholar’s philosophical aspirations, since it occupied a significant amount of time and creative inspiration of the philosopher. The article gives a list of scientific institutions, in which I.Mirchuk worked for a long time, as well as the positions he occupied. It has been determined that constant participation in virtually all academic initiatives gave the thinker an invaluable experience in organizing scientific life in the diaspora and leadership of scientific and educational institutions. The significance of I.Mirchuk for the activities of the Ukrainian Scientific Institute in Berlin and the Ukrainian Free University has been revealed, and it was established that the philosopher combined an active academic and organizational work with a powerful pedagogical activity. Under the supervision of the scientist, such young scholars as D. Chyzhevsky, D. Buchinsky, Y. Koltun, A.Krotovil, Y. Boiko-Blokhin, B.Kurilas, E.Smalko, P.Savchuk, O.Voropay and Ch.Sobolevsky were habilitated. Within the framework of the academic and pedagogical direction of I.Mirchuk’s activity, the meaning of the thinker and as a propagandist and popularizer of not only Ukrainian culture and Ukrainian history, but also of Ukrainian studies as a whole has been revealed. According to the thinker, it was determined that Ukraine was a country that enabled communication between cultures, conscious of its belonging to the Western cultural world and while maintaining its own identity.
Опис: Білецька В. В. Цінність історико-філософської спадщини І. Мірчука: академічно-педагогічний аспект / В. В. Білецька // Філософські обрії : Наук.-теорет. журн. / Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди HAH України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. – 2018. – Вип. 39. – С. 55-64.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/10038
Розташовується у зібраннях:2018(39)

Файли цього матеріалу:

Файл Опис РозмірФормат
Biletska.pdf251,73 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити
Перегляд статистики

Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

 

Valid XHTML 1.0! Програмне забезпечення DSpace Авторські права © 2002-2005 Массачусетський технологічний інститут та Х’юлет Пакард - Зворотний зв’язок