DSpace
 

DSpace of Korolenko Poltava National Pedagogical University >
Наукові видання >
Філософські обрії >
2014(32) >

Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/3595

Назва: Прикладне застосування математичних знань при вивченні дисципліни «логіка» у ВНЗ
Автори: Шенгерій, Л.М.
Ключові слова: викладання логіки у ВНЗ
аналіз прикладів математичного змісту при вивченні понять, висловлювань, виводів
прикладне застосування математичних знань у логіці
міжпредметні зв’язки логіки та математичних дисциплін
Дата публікації: 2014
Видавець: Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка
Короткий огляд (реферат): У статті проводиться аналіз прикладного застосування математичних знань при вивченні дисципліни «Логіка» студентами галузей знань 0305 «Економіка та підприємництво», 1001 «Техніка та енергетика аграрного виробництва» вищих аграрних навчальних закладів України.
Modern higher education in Ukraine is aimed at integration between mastery of scientific and theoretical knowledge and obtaining skills of future profession by students. However, one of the significant shortcomings of modern higher education pointed out by local and foreign scholars is its excessive specialization, the consequence of which is the lack of knowledge in developments in related fields of knowledge other than its own area of research, even if they are closely correlated. In this context, one of the leading focuses in teaching university students is aimed at interdisciplinary communication. The aim of our study is to analyze the interdisciplinary connections of logic and mathematical cycle disciplines in the context of teaching logic in universities of Ukraine. Some aspects of interrelations of logic and mathematical cycle subjects are studied in works of local and foreign scholars, for instance research of mathematics and logic as methods of learning is made in the works of A. E. Akimov; Ch. B. Binnatova analyzes functions of interdisciplinary connections in development of mathematical abilities of students, and J. Hintikka points out which mathematical logic is the logic of mathematics, etc. But there has not been made a complex analysis of the above problem in national and foreign literature, which determines the relevance of the research. The process of separation of logic from the realm of philosophy was initiated due to integration of mathematical methods and its convergence with mathematics. At the present stage of development of scientific knowledge there is a close relationship between logic and mathematics, which makes relevant the issue of the relationship between these two fields of knowledge that can be analyzed in different ways. We are interested primarily in determination of interrelations of logic, higher mathematics and other disciplines within mathematics cycle of teaching of «Logic» for students of departments of knowledge 0305 «Economics and Enterprise «, 1001 «Engineering and Energetics in Agricultural Manufacture» of agrarian higher educational establishments of Ukraine in agrarian specialization. The article deals with the analysis of applicative use of mathematical knowledge in studying of the subject «Logic» by students of departments of knowledge 0305 «Economics and Enterprise», 1001 «Engineering and Energetics in Agricultural Manufacture» of agricultural higher educational establishments of Ukraine.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/3595
Розташовується у зібраннях:2014(32)

Файли цього матеріалу:

Файл Опис РозмірФормат
Shengerii.pdf355,07 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити
Перегляд статистики

Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

 

Valid XHTML 1.0! Програмне забезпечення DSpace Авторські права © 2002-2005 Массачусетський технологічний інститут та Х’юлет Пакард - Зворотний зв’язок